Home  |  Vakanties  |  Lapland 2009  |  Route rondreis  |  Verslag  |  Wetenswaardigheden  |  Reacties
Hyvää huomentaa/päivää/iltaa
(goedemorgen/-middag/-avond)

Dag 1
Dag 1 t/m 3
Dag 4 t/m 7
Dag 8 t/m 10
Dag 11 t/m 13
Dag 14
Dag 15

Na vier jaar Salla in de winter wilden we ook wel eens zien hoe het er daar in de zomer uitziet en hoe onze vrienden aldaar de zomermaanden doorbrengen. Aanvankelijk was het plan om met eigen auto te gaan en dan via Kopenhagen, Stockholm en midden Finland telkens een paar dagen ergens te verblijven. Maar 6000 km. alleen al te rijden om er te komen en dan nog ter plekke vele kilometers te maken werd ons van te voren al te veel. Daarom bij Voigt Travel een Fly-drive geboekt en wel het Lapland Avontuur, omdat dat programma naadloos aansluit op wat wij van Lapland wilden zien.

Tijdens de tocht zou ik proberen zo af en toe een stukje aan deze pagina's toe te voegen. Dat ging dus niet lukken; we hadden het te druk met genieten, maar achteraf (weer thuis) heb ik successievelijk stukken toegevoegd. Het is nu compleet: het is een behoorlijk werk geweest.

Deze vakantie resumerend, wil ik nog het volgende kwijt:
Nevenintentie was een beeld te krijgen van meerdere locaties en dat is aardig gelukt. Door deze formule van drie dagen hier, drie dagen daar krijg je een aardige indruk van zo'n gebied, maar ook niet meer dan dat en dat is ook de bedoeling. Noem het maar een snuffelvakantie: bekijk verschillende locaties en kies wat je leuk vindt voor een vervolg. Dat hebben wij ook gedaan.
Iso Syöte was mooi, de bungalow erg goed, ontbijtbuffet prima, de omgeving is mooi om te wandelen, maar toch ontbrak er iets, wat niet comcreet onder woorden te brengen is. We vonden het leuk om één keer het gebied bezocht te hebben, maar zullen er waarschijnlijk niet gauw weer komen.
Saariselkä (Kilopää) was mooi, de bungalow perfect, ontbijtbuffet matig, de omgeving schitterend, de tocht naar Inari erg leuk en alleen vanuit hier te doen, anders is de afstand te groot. En toch klikte het niet bij ons; is het de sfeer daar ter plekke of ligt het aan ons?
Luosto was erg mooi, de bungalow knus, maar niet overdreven luxe in tegenstelling tot de vorige twee, het ontbijtbuffet perfect, de omgeving schitterend (wat hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de top van de Ukko Luosto), de bezoekjes aan de amethyst mijn en Suvanto erg geslaagd, en we voelden ons daar "thuis". We komen als het mag zeker terug (misschien wel volgend jaar herfst).
En dan Salla. Ja, Salla is Salla en heeft al vier jaar een warm plekje in ons hart veroverd, hoewel wij er altijd waren als het ver onder 0 graden was. De bungalow van Tuvat is prima, hoewel wij de Tähti-bungalows, waar we 's winters zitten, prefereren, het ontbijtbuffet is goed, maar niet overdadig, de omgeving was een verrassing ten opzichte van 's winters, maar je kan er zoveel: Oulanka, het rendierpark, de tunturi op, Tuntsa om maar een paar zaken te noemen. En dan de sfeer: wie er geweest is, weet wat ik bedoel als ik het over het Salla-gevoel heb. Zodra je er bent voel jeje thuis. We komen dan ook zeker weer Bart (7 februari 2010 is al geboekt).

Een verslag van dag tot dag:

Dag 1: heenvlucht van Amsterdam via Helsinki naar Rovaniemi
Dag 1 t/m 3: van Rovaniemi Airport naar Iso Syöte ca. 175 km (3 nachten)
Dag 4 t/m 7: van Iso Syöte naar Salla ca. 250 km (4 nachten)
Dag 8 t/m 10: van Salla naar Saariselkä ca. 310 km (3 nachten)
Dag 11 t/m 13: van Saariselka naar Luosto ca. 185 km (3 nachten)
Dag 14: van Luosto naar Rovaniemi ca. 125 km (1 nacht)
Dag 15: terugvlucht van Rovaniemi via Helsinki naar Amsterdam

Met foto's van Frans en Christien Slootman en een paar van Bart

Voor een reisverslag vanaf het begin:         klik hier
Voor hulp bij het bekijken van de foto's:    klik hier    (of bij de foto's rechtsonder "Help" aanklikken)

Ik zou het leuk vinden als je me een e-mail stuurt of een berichtje in ons gastenboek achterlaat.

We reisden met     en vlogen met