Home  |  Vakanties  |  Scandinavië 2012  |  Route van de reis  |  Wetenswaardigheden  |  Reacties

hyvää huomentaa/päivää/iltaa  (Fins)
god morgen/god eftermiddag/god kveld  (Noors)
god morgon/god eftermiddag/god kväll  (Zweeds)

(goedemorgen/-middag/-avond)

Na veel van Finland en speciaal Fins Lapland gezien te hebben, wilden wij ook wel eens wat meer zien van Scandinavië. Ik was in het verleden voor mijn werk meerdere keren in Zuid-Noorwegen geweest, maar nog nooit in het noordelijke eilanden- en fjordengebied. Dus ontstond het plan om een soort rondreis te gaan maken met daarin als ingredienten Noorwegen, Fins Lapland en misschien ook een stukje Zweden. In overleg met Arne van Voigt Travel hebben we toen een reis samengesteld, die door Voigt werd ingevuld met vlucht, autohuur, verblijf in diverse hotels en bungalows en last but not least een stuk per boot met de Hurtigruten *).
Alles was perfect geregeld door Voigt en ruim op tijd hadden we alle reisbescheiden binnen; zo alles voor je te laten regelen door de experts heeft wel zijn voordelen: we hoefden ons nergens druk over te maken, alles was van te voren goed geregeld en de locaties goed uitgekozen, dus we hebben zeker wat dat betreft een perfecte vakantie gehad, alleen het weer zat niet altijd mee, maar dat kan je nou eenmaal niet bestellen. En dan de inhoud van de reis, daar gingen we natuurlijk voor. Ik had van te voren een uitgebreid reisscenario gemaakt met alle routes, bezienswaardigheden onderweg en wat te doen en te bekijken op de locaties, waar we één of meerdere dagen verbleven, daarbij o.a. gebruikmakend van het boek van Henk Filippo, getiteld "Noord Scandinavië".
De reis in vogelvlucht (zie ook de routekaart):
We vlogen met een tussenstop in Helsinki van Amsterdam naar Rovaniemi, waar we de eerste nacht sliepen, omdat we pas tegen tien uur 's avonds ter plaatse waren. Op het vliegveld stond een auto voor ons klaar. De volgende dag reden we op ons gemak naar Pallas, waar we in een gezellig hotel op de berg verbleven. Dag drie voerde ons naar Tromsø, waar we de nacht en de gehele volgende dag doorbrachten, voor we om ca. twaalf uur 's avonds met auto en al aan boord gingen van de hiervoor vermelde Hurtigruten. Na ruim 17 uur gevaren te hebben, gingen we in Svolvær op de Lofoten van boord en reden naar Mortsund, waar we vier nachten in een rorbu logeerden.
Op dag 9 was Zweden aan de beurt; we reden via de E10 over Lofoten en Vesterålen in de buurt van Narvik Noorwegen uit en Zweden in, op weg naar Kiruna, waar we een nacht in het Scandic hotel verbleven. Dag 10 bracht ons vervolgens terug naar Finland en wel naar het ons vertrouwde Luosto, waar we vier nachten in ons "eigen hutje" Jutamaja 2 sliepen. Tenslotte gingen we op dag 14 door naar Salla voor vijf nachten in een bungalow van Tuvat. Dat was als thuiskomen, maar daarover later. Op dag 19 volgde de thuisreis: per auto terug naar Rovaniemi en vandaar met een tussenstop in Helsinki naar Amsterdam. Einde van een mooie reis.

Ik heb er voor gekozen om niet een verslag van dag tot dag te doen, maar een beschrijving, gelardeerd met foto's van onze trips, wandelingen en bezoeken. Alle foto's zijn door ons, Frans en Christien Slootman, gemaakt. We tonen een selectie van de ongeveer 2000 die we gemaakt hebben. Als je er meer wilt zien, kom je maar eens langs. Derhalve een indruk van:

het traject Rovaniemi - Tromsø, inclusief Tromsø zelf
de tocht met de Hurtigruten
de Lofoten
de tocht via Zweden naar Finland terug
Luosto
Salla

*) Iedereen zegt Hurtigruten (fonetisch "hoertigroeten", maar ons bleek - zie hierover later - dat het Hurtig Ruten is, hetgeen (Google Translate) zoveel betekent als snelle route; Ruten is gewoon route, hoe makkelijk is taal toch.

Ik zou het leuk vinden als je me een e-mail stuurt of een berichtje in ons gastenboek achterlaat, als je op- of aanmerkingen hebt, of alleen maar om te melden dat één en ander de moeite waard is en goed is overgekomen.